I Said Yes – Matkalla Alttarille osa 4.

Tällä kertaa kirjoitan vähän kevyemmästä aiheesta kuin muutamalla aiemmalla kerralla eli treenaamisesta. Liikunta on kuulunut elämääni vaihtelevasti; välillä olen innostunut salitreenistä, kunnes usein innostus on jossain vaiheessa lopahtanut ja motivaatio karannut teille tuntemattomille. Pientä jojoilua liikunnan harrastamisessa ja vaa´an lukemissa on siis ollut havaittavissa koko pienen ikäni.

Janin ja Ronjan kanssa kesäisin rakastamme pieniä patikkaretkiä ja liikuntaa. Ulkoilua tulee arkisista asioista, kuten omalla pihalla puuhastelusta ja koirien kanssa touhuilusta. Ronjalla on muuten juuri menossa vaihe, että haluaa koittaa milloin mitäkin lajia. Kaikki lajit luistelusta tanssiin ja uimiseen tuntuu Ronsusta superkivalta ja seuraavana vuorossa taitaa olla jalkapallo. Ehkä kesällä seison kentän reunalla futismutsina… tai sitten kuskaan likkaa skeittipuistoon… Mene ja tiedä 😊.

Joka tapauksessa suunniteltuun hääpukuun mahtuakseni, tarvitsen kiristää kropastani muutaman sentin pois. Tavoitteeseen pääseminen saattaisi omin neuvoin onnistua tai sitten ei. Ja koska motivaatio liikkumiseen on ollut ainakin viimeiset puoli vuotta aivan nollissa, päätin ottaa yhteyttä Lady Linen personal traineriin Iina Tynkkyseen. Mulle tärkeää pt:n valinnassa oli se, että kemiat kohtaavat ja harjoittelu pysyy rentona, mutta napakkana. Mitään ultimaattista fitnesskroppaa en ole lähtenyt hakemaan ja Iinasta tuli heti fiilis, että maalaisjärki ja ”arkisuus” on sallittua. On myös helpompi kynnys keskustella asioista, kun yhteistyö on välitöntä. Ammattitaito näkyy myös neuvoissa ja vinkeissä mitä saan.

Mun pahe ei ole karkit, suklaa tai rasvainen ruoka – vaan Coca Cola Zero!!! Olen ollut suorastaan addiktoitunut siihen- se on ikään kuin kahvia minulle. Sanoin Iinallekin ensimmäisellä tapaamisellamme, että Cokis Zerosta en tule luopumaan. Mutta nyt kun olen Iinan ohjeiden mukaan lisännyt veden juontia, ”päiväannostus” on selkeästi vähentynyt! Virtaa on muutenkin tullut heti ja motivaatio alkanut löytymään. Uskon sen johtuvan Iinan antamista ohjeista sekä alun tiiviistä tapaamisista! Saliohjelma alkaa juuri rutinoitua, joten sekään ei inhota ja mielenkiintoa lisää nuo ryhmäliikuntatunnit, joille olen välillä eksynyt. Lisäksi Lady Line on sellainen kevyen kynnyksen sali aloittaa kuntoilu. Lämmin ilmapiiri ja yhteishenki näkyy ja huokuu. Talosta löytyy monipuolisuutta yksin tekemiseen, kuin myös ryhmäliikuntaan. Suosittelen!

Pyysin Iinaa kertomaan itsestään ja vähän minustakin personal trainerin näkökulmasta. Tässä Iinan terveiset blogini lukijoille:

Olen toiminut Personal Trainerina Mikkelin LadyLinella noin kaksi ja puoli vuotta. Tärkein punainen lanka valmennustyössäni on asiakaslähtöisyys, eli asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden, sekä fiilisten kuuntelu ja huomioiminen. Koen sen erittäin tärkeäksi, jotta valmennus antaa kaiken mahdollisen hyödyn ja liikunnan ilon asiakkaalle.

Päädyin liikunta-alalle ajettuani v. 2011 autokolarin, jossa selkärankani murtui. Ennen tätä en ollut lainkaan liikunnallinen. Palkkasin tuolloin itselleni Personal Trainerin kuntoutuakseni vammastani ja jonkun aikaa kotona treenailtuani innostuin lähtemään salille. Tämä innostus johti siihen, että 2015 aloitin Personal Trainer-koulun. Sen jälkeen olen valmistunut myös urheiluhierojaksi ja tällä hetkellä opiskelen fysioterapeutiksi. Ala vei mennessään.

 Karita on tunnollinen treenaaja, joka tekee treenit alusta loppuun tarkasti. Hän uskaltaa laittaa tankoon painoja ja sietää sitä, että treeni tuntuukin jossain. Mahtavaa tekemisen meininkiä! Karitaa on helppo valmentaa, hänellä on juuri sopivasti kokemusta treenaamisesta ennestään, lisäksi tyyppinähän Karita on ihan mahtava! Aina on treeneissä mukavaa ja nauru raikaa.

 Treenien puolella on aloiteltu aika perustreeneillä, tarkoituksena siellä puolella lähteä lisäämään hieman kierroksia, eli aerobisia harjoituksia, sekä HIIT-tyyppistä treeniä, jotta saadaan kroppa kiinteytymään tehokkaasti. Ravintopuolella aloitettu aineenvaihdunnan käynnistelyllä ja ruokavalion puhdistuksella, ruokamäärät ovat kuitenkin varsin isot. Monesti jo nämä kaksi asiaa laittavat painon laskuun, kuten tälläkin kertaa. Lähempänä häitä aletaan sitten mahdollisesti pudottamaan kalorimääriä, mutta jos tavoitepaino saavutetaan näin, niin katsotaan, tehdäänkö mitään enempiä muutoksia.

 Tavoite tietenkin on se, että Karita mahtuu mekkoonsa! Kuitenkin PT:nä koen, että mahtavaa olisi myös, jos Karitalle tulisi liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista loppuelämän tapoja, tämä onkin ”salainen agendani”.

 

 

Paluu